Dzisiaj często słyszymy takie wyrażenia jak na przykład: markowe ubrania, markowe rzeczy, markowe dodatki itd. Ale czym właściwie jest marka? Z jednej strony niby każdy zdaje sobie sprawę co to takiego. Ale na pewno większość osób miałoby sporo problemów z tym, aby jednak zdefiniować to pojęcie. Marka to inaczej znak fabryczny. Bardzo często stosowanym określeniem jest także znak firmowy.
To po prostu znak, który określa producenta. Nazwa albo symbol graficzny umieszczane są na konkretnych produktach. Działanie to ma na celu ochronę przed jakimikolwiek formami podrabiania albo naśladownictwa. Ma to również przeciwdziałać podszywaniu się czy przypisywaniu sobie autorstwa. Marka traktowana jest bardzo często jako rodzaj świadectwa. Producent nie wstydzi się swojego wyrobu. Podpisuje się pod nim, a to jest niczym innym jak gwarancją jakości.
Dlatego bardzo często marka jest niczym innym jak synonimem opinii. Marka charakteryzuje się swoją ceną, jeżeli chodzi o jej istnienie w gospodarce rynkowej. „Dobra marka” to podstawa sukcesu biznesowego. Ale produkty markowe mają także swoje przeciwieństwo. To po prostu wyroby bezmarkowe. Nie są one przypisane żadnemu producentowi. Co do tego rodzaju produktów występuje przekonanie, że są to wyroby tandetne i niskiej jakości. Jak się okazuje najstarsza polska mara to Kopalnia Soli w Wieliczce.
To przedsiębiorstwo, które działa już od XIII wieku. Znaczenie marki zmieniło się w połowie lat osiemdziesiątych. Wtedy to zmieniły się działania marketingowe. Marka stała się po prostu symbolem statusu czy przynależności do danej grupy społecznej oraz wyznawanej ideologii. Wielu nabywców zaczęło mieć potrzebę posiadania. Ludzie chcieli płacić nie tylko za produkty a za wizerunek, który został stworzony działaniami marketingowymi. Dzisiaj z marką, albo dokładniej mówiąc z „markowością” kojarzą nam się bardzo często ubrania, buty czy dodatki. Firmowe bluzy, markowe kurtki czy buty markowe posiada dzisiaj wiele osób. Największą barierą w kupowaniu tego rodzaju produktów jest oczywiście nic innego jak cena. Ale nie oznacza to jednak, że nie możemy kupić markowych rzeczy po atrakcyjnych cenach. Taką możliwość dają nam wyprzedaże.
Dobrym i przydatnym rozwiązaniem może być także robienie zakupów w sklepach internetowych. Tutaj nierzadko mamy do czynienia z bardzo korzystnymi cenami. Tak naprawdę od lat dziewięćdziesiątych dwudziestego wielu coraz bardziej popularna była kontestacja marek jako symbolu bezrefleksyjnego czy konsumpcyjnego życia. Dla wielu jednak nadal jest to niczym innym jak symbolem wysokiej jakości.